Rendelkezésre állás: hogy adataink mindig kéznél legyenek

Egy fogalom, amelyet gyakran összetévesztenek a biztonsági mentés fogalmával: a rendelkezésre állás.

Rendelkezésre állás: hogy adataink mindig kéznél legyenek

Legutóbbi bejegyzésünkben olvasóink arról tájékozódhattak, mit jelent és miért fontos, hogy adataikról biztonsági mentések készüljenek.

Egy fogalom, amelyet gyakran összetévesztenek a biztonsági mentés fogalmával: a rendelkezésre állás.

Míg a biztonsági mentés azt jelenti, hogy ha adataink az elsődleges tárolási helyükön váratlan hiba vagy szándékos támadás miatt elvesznek, azokat egy biztonságosan tárolt másolattal helyettesíteni tudjuk.

Ezzel szemben azt jelenti, hogy adatainkhoz hozzáférhetünk, amikor szükségünk van rájuk, azok elérését – rendelkezésre állását – semmi nem akadályozza. Például szervereinke redundáns tápegységekkel láthatjuk el, hogy ha az egyik táp meghibásodik, a szerver még ugyanúgy munkába álljon és adatainkat elérjük addig is, amíg a hibás alkatrészt pótoljuk.

Fontos észben tartani, hogy a magas rendelkezésre állás biztosítása nem helyettesíti a biztonsági mentések készítésének feladatát! A rendelkezésre állás növelése az adatokhoz való hozzáférés átmeneti kieséseinek számát és idejét csökkenti, míg a biztonsági mentés a végleges adatvesztés esetére ad mentőhálót.

Milyen rendelkezésre állás az ideális? – Nos, az ösztöneink azt súgják: a 100%-os rendelkezésre állás – teljesen biztosak akarunk lenni benne, hogy adatainkhoz mindig, bármely pillanatban hozzáférünk, és ezt semmilyen technikai probléma nem akadályozza. A kérdés azonban nem ilyen egyszerű: egy magas rendelkezésre állású rendszer kiépítése mindig drágább.

Mit jelentenek a rendelkezésre állás százalékos értékei?

Az alábbi táblázat tájékoztatást ad, hogy adott rendelkezésre állás esetén mekkora kiesést kell tolerálnunk évente.

Rendelkezésre állás szintje Kiesés mértéke
90% 36,5 nap
95% 18,25 nap
99% 3,65 nap
99,9% 8,76 óra
99,99% 50 perc
99,999% 5 perc

 (Forrás: ibm.com)

Ahogy a biztonsági mentések esetén is, egy vállalkozásnak meg kell hoznia a döntést, hogy saját infrastruktúrát épít-e ki a rendelkezésre állás növelésére, vagy egy szolgáltatót bíz meg adatai kezelésével.

Nagy rendelkezésre állás eléréséhez jó megoldás lehet egy felhő alapú szolgáltatás igénybevétele, hiszen az adatok tárolására specializálódott cégek gazdaságosabban tudnak kiépíteni és rendelkezésünkre bocsátani egy stabil infrastruktúrát.

Egy ilyen szolgáltatás például a Microsoft által forgalmazott Office 365 (az ismerős Office csomag felhő alapú szolgáltatással támogatott változata), amely céges előfizetés esetén 99,9%-os rendelkezésre állást vállal, évente legfeljebb 8 óra nem tervezett leállással. Amennyiben a vállalt rendelkezésre állás egy hónapban nem teljesül, a következő havi havidíjból jóváírással kompenzálják a kiesést.

Ha bizonytalan, mi lenne cége számára a megfelelő megoldás, tanácsért bizalommal keresse munkatársainkat!

Partnereink

A gyártók akik mögöttünk állnak és szakmai támogatást nyújtanak.